Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze az egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ






Kategória: Süssünk, főzzünk!

Tönkölybúza és a belőle készült lisztek

Évek óta, használok már teljekiőrlésű lisztet, de valahogy nem mindig jól találom el az arányokat, és olyankor a gyerekeim sem mindig szeretik azt a jellegzetes ízt.
Az elmúlt hetekben egyik ismerősömtől hallottam a fehér tönkölybúza lisztről, és azóta azt használom, persze kombinálva a teljekiőrlésűvel. Mindig is érdekelt, hogy amit főzésre használok az vajon mennyire egészséges.
Most az általam összegyűjtött anyagot veletek is megosztom.


Mindenhol azt halljuk, hogy teljes őrlésű kenyereket, de legalábbis tönkölykenyeret kellene ennünk.
Az összegyűjtött magvakat már őseink is egy kőlapra rakva és egy másik kővel ütögetve zúzták különböző finomságúra annak megfelelően, hogy mit készítettek azután belőle (kenyér-, lepény- vagy kásaféléket). A lényeg az, hogy a magnak - a búzaszemnek - valamennyi alkotója megjelent a "végtermékben". Az ásványokat és nyomelemeket tartalmazó héjrész a korpa, az élet továbbvitelét biztosító vitaminokat, olajokat és nélkülözhetetlen aminosavakat tartalmazó csíra és az energiát hordozó liszttartalom a maguk harmonikus teljességében egyaránt jelen voltak a rostok emésztő rendszert működtető hatásáról nem is beszélve.

Térjünk vissza egy picit arra a kifejezésre, hogy teljes őrlésű: a gabonaszemben, amely a héjat és a csírát is magában foglalja, benne van az élet minden fontos építőköve: tápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok, fontos ballasztanyagok.
A tönkölybúza esetében a búzaszemet a cséplés után is igen szorosan burkolja körül a vastag pelyva réteg, amely védi a környezeti ártalmaktól és további táplálkozás élettani előnyt is jelent, hiszen sokkal kisebb a lehetőség a porral, illetve nehézfémmel történő szennyeződésre. A tönkölybúza liszt beltartalmi értékei azonosak a tönkölybúzaszemével, hiszen a teljes kiőrlésnél őrlésre kerül a búzaszem egésze, a csíra és a korpa egyaránt, melyeknek a rákmegelőzésben van szerepük.

A modern hengermalmi technológia nem a táplálék élettani szükségletek szempontjait, hanem a hatékonyság, gazdaságosság és tömeggyártás feltételeit helyezi előtérbe. A héjrészt is tartalmazó teljes szem itt nem lapítható össze, hogy azután fehér liszté hulljon szét, hisz a teljes szem roppantásaként a gabonapehely keletkezik, ami lisztgyártásnál nem cél. Ezért a szemet benedvesítik, hogy a héja megduzzadva elváljon a szemtől és így szinte egyszerűen letörölve el, lehessen távolítani. A hasznos olajakat, és így az olajban oldódó vitaminokat, tartalmazó csírát szintén el kell távolítani, hiszen az csak bajt okoz a fogyasztókhoz vezető hosszú úton, megavasodik. Így azután ipari termékként egy nagy energiatartalmú, egyoldalú, elhízáshoz és más hiánybetegségekhez vezető, de nagy tömegben értékesíthető és fogyasztható terméket kapunk fehér liszt formájában.
Amikor fehér lisztté őrlik a gabonát majdnem az összes vitamin és ballasztanyag, valamint az ásványi anyagok több mint 70%-a megy veszendőbe. A gabonaszemek számunkra olyan értékes részei mennek a sertéseknek erőtakarmányba, és a legértéktelenebb marad meg az ember táplálékának.

A teljes mag fő alkotórészei szénhidrátok (keményítő formájában) és fehérjék. A csíra ugyan a mag egészének 4%-átalkotja, de az egész magnak mégiscsak ez a legértékesebb a része. Csíraolajat, fehérjéket, keményítőt, B1-, B2-, E-, és más vitaminokat, a karotin nevű elővitamint, ásványi anyagokat, nyomelemeket, lipoidokat és enzimeket tartalmaz. A héjrészek viszont, nagyobb mennyiségű fehérjét, kb. 10% zsírt, sok ásványi anyagot, B1-, B2-vitamint, niacint és karotint, ásványi anyagokat, mint kálium, kalcium, foszfor és vas rejtenek, és a maghéjban vannak a fontos ballasztanyagok: a cellulóz és a hemicellulóz.

A tönkölybúza beltartalmi értékei a legmagasabbak. Ezt a búzafajtát már Egyiptomban is termesztették.
Az ifjúság titka!
Lassítja az öregedési folyamatokat, a test szöveteit rugalmassá teszi, fokozza a szellemi teljesítőképességet, a koncentrálóképességet és a fizikai erőnlétet. A többi búzafajtához képest lényegesen nagyobb a fehérje-, és sikértartalma, (azaz jól keleszthető, a belőle készült kenyerek kitűnő minőségűek, ráadásul hosszabban eltarthatók, mint fakó rokonaik.) Az emberi szervezet számára nagyon kedvező és jól hasznosuló aminosavakat tartalmaz. Jó hatással van a fejfájásokra, idegrendszeri tünetekre, izomgörcsökre. Erősíti az immunrendszert. Könnyen emészthető, ideális ásványi anyag és nyomelem tartalma miatt az emésztőrendszer számára igen kedvező, nem terheli a szervezetet fölösleges salakanyagokkal. Alacsony kalóriatartalmával jól alkalmazható fogyókúrás étrendekbe, kis mennyiségben is csillapítja az éhségérzetet. Az alig néhány hónapos csecsemők is fogyaszthatják, akár az anyatej mellett is, hiszen szinte az összes fejlődésükhöz szükséges építőanyag megtalálható benne. B12-vitamin kivételével az összes B-vitamin megtalálható benne, emellett jelentős E-vitamin-, kalcium-, magnézium-, és szelénforrás.
Teljesen vegyszermentesen termeszthető (nem is vesz fel vegyszert a talajból). Bátran használható minden olyan receptnél, ahol búzalisztet említenek.
És a végére egy összehasonlító táblázat, mely azt mutatja, mennyivel több nélkülözhetetlen tápanyagot tartalmaz a teljes kiőrlésű liszt a sima fehér liszthez képest.

Ásványi anyagok/nyomelemek :
Vas 6,25 x több
Réz 6,6 x
Magnézium 2,0 x
Mangán 3,4 x
Kálium 4,1 x
Kalcium 2,0 x
Vitaminok:
B1 7,1 x
B2 3,2 x
B6 2,0 x
Niacin B3 7,1 x
Pantoténsav B5 2,2 x
A (nincs a fehérlisztben) 100 x
E -"- 100 x
Rostos anyagok:
búzában majdnem 100 x
rozsban -"- 100 x


És még egy kis plusz :-)
Magyar bögre-tészta vagy muffin

Tésztánk sütőformát igényel, mert akkor mutat szép formát! Sokféleképpen, saját elképzelések alapján variálható, például zöldségfélékkel is (cukkíni, sütőtök, csicsóka stb.). A leglényegesebb, hogy sűrű palacsintatészta-állagú legyen, egy kis szódabikarbónával elkeverve.

Hozzávalók: 2 csésze tönkölybúzaliszt, 5 dkg vaj vagy olaj, mazsola, dió vagy napraforgómag, méz, bármilyen idényjellegű gyümölcsdarabok, kis lekvár és egy kávéskanál szódabikarbóna.

Elkészítése: a tönkölybúzalisztben elkeverjük a szódabikarbónát, kis sót és minden hozzávalót beletéve, annyi tisztított vízzel eresszük fel, hogy sűrű palacsintatészta-állagot kapjunk (kis citromlével ízesítem). Jól elkavarva, olajozott sütőformában, előhevített sütőben, majd mérsékelt lángon 20-25 perc alatt megsütjük.
(A cikket beküldte: tina68)



"Ella néni" tanácsai - Avagy hogyan bánjunk a fűszerekkel?
Már nem emlékszem, hol jártam, és ki volt az, aki megtisztelt azzal, hogy a kezembe nyomott egy paksaméta fénymásolt papírt, de ez a paksaméta egy vagyont ér a számomra! A lapok egy 1940-ben kiadott háztartási tanácsokat és recepteket tartalmazó könyv oldalainak... »

Hová tűnt az időjárás kiszámíthatósága?
Szeszélyes, változékony időjárás jellemezte az őszt, és ilyenek a téli hónapok is. A hőmérséklet egyik napról a másikra 10 Celsius fokot süllyed, vagy emelkedik. Az őszi és a téli hónapokban egyes napokon szinte tavaszias időjárás volt. Gyakran lehetett hallani,... »





Minden jog fenntartva © 2019, www.hobbiesotthon.hu | Jogi nyilatkozat / Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat: info (kukac) hobbiesotthon.hu | WebMinute Kft.