Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze az egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ






Kategória: Ügyeskedjünk!

Képzőművészet-terápia

„Minden gyermek Isten íródiákja, s azt meséli el képírásával,
amit az Úr tollba mond neki.”
(Molnár V. J.)

Szeretem a gyermekrajzokat.
Különös varázslat, mikor egy gyermek papírra veti a fejében megjelenő történet pillanattá merevedett képi jeleit.


Mindig is éreztem, hogy a gyermekrajz több pusztán egy „öröm-funkciónál”. Érdekelt, hogy vajon mik rejtőzhetnek a vonalak, színek, formák mögött, mit „üzen” benne a gyermek. Milyen volt a lelke, mikor papírt és ceruzát fogott, mi az, amit szavak nélkül mond el.
A képzőművészet terápia adja a választ és megoldást is kíváncsiságomra. (Érdekel, szívesen tanulnám, de az egyetemi költségek megfizethetetlenek!) Így marad az amatőr kutakodás!
A rajzolás a gyermek számára az önkifejezés egyik eszköze. Olyan mozgás, amelyben teljes személyiségük tükröződik (mint az írásban).
A szóbeli kifejezéshez szükség van bizonyos absztrakciós készségre, illetve megfelelő verbális szintre, amivel a gyermek csak kis mértékben rendelkezik.
A játék egyik formája a rajzolás, melynek előnye, hogy nem szükséges magasabb szintű absztrakció.
A rajzban, az ábrázolásban az érzelmi szféra megjelenítése áttételes, nem direkt és azonnali, mint a játék során. Rajzban az élmény, a fantázia egy mozzanatát, mint egy kimerevített pillanatot jelenít meg az alkotó.
Egy rajz, vagy festmény, akár egy kis gyurmaszobor, utat mutat a gyermekhez, és a gyermeki lélek megismerésén túl egy különös vizuális élményben lehet részünk.

Képzőművészeti alkotásaik iránt már Arisztotelész kora is érdeklődést mutatott. Az első beszámoló Corrado Ricci olasz pszichológus nevéhez fűződik- falfirka-gyűjtemény (1886). Tehát a gyermekrajz a XIX. század felfedezése.

A művészetterápia egyaránt segít azoknak, akiknek komoly problémáik vannak, vagy akik önmaguk mélyebb megismerésén dolgoznak a művészet eszközeit használva.
A művészetterápia művészeten át történő kommunikáció, állandóan mélyülő tudatosodási folyamat. (Therapein = szolgálni, gondozni)
Az összes művészeti formák alkalmazását jelenti.
• képzőművészet-terápia,
• zene-terápia,
• mozgás-terápia
Közös vonásuk, hogy az önkifejezés áll a középpontban.
Keretei tágak. A kreatív szabadidős tevékenységtől a pszichiátriai rehabilitációig eredményes a használata. Jelenleg a kiegészítő terápiák közé sorolják.
Maga az alkotó folyamat az egész személyiségre építőleg hat. Ebben a tevékenységben ellazul a gyermek, sikerélményhez jut, s még számtalan jótékony hatását olvashatjátok!

Kiknek jó, és mit lehet vele „gyógyítani”?
Gyermekeknek, kiknek gondot jelent az írás, olvasás elsajátítása, akik képtelenek figyelni, izegnek- mozognak, akiknek gondjaik vannak a téri irányokkal, kifejezőkészségük gátolt, vagy kudarcélményeik sorozata - kisebbrendűségi érzésbe sodorta őket. De a lelki problémákkal küszködőknek is nagyon hatásos módszer! (Megdöbbentő, hogy gyermekeink 12-25 %-a küzd ez utóbbival).
A képzőművészet terápia komplex személyiségfejlesztés.
• Fejleszti a kreativitást, a gondolkodást. Pszichikus funkciókat stimulál. Hat a mozgásra, a beszéd-és kifejezőkészségre, és még sorolhatnám. Kiemelném a párhuzamos mozgásokkal ingerelt két agyfélteke összehangolását.
• nem igényel előképzettséget, átlagon felüli ügyességet.
• képi, vizuális eszközök segítségével fejezik ki magukat
A kreatív, alkotó folyamat jótékonyan hat a szorongások, önértékelési nehézségek leküzdésében, az empátiás készség megerősödésében, az érzelmek stabilizálódásában.

Néhány ötlet, ami otthon is remek lehetőséget nyújt az együtt játszáshoz!

Sorozatrajz
Összeül a család, mindenki elkezd egy rajzot, fél percig rajzol aztán tovább adja,és a következő rajzot folytatja. Miközben szórakozás fejleszti a:
- szem-kéz koordinációt
- asszociációs képességet
- variációs készséget
- az észlelés érzékenységét
- alkotó képzeletet
- szín és formaalakítási készséget
- produktív gondolkodást
S nem utolsó sorban a közös produktum örömével ajándékoz meg!

Festés zenére
Csomagolópapírra, vagy A/3 méretű Dipára festhettek. Lehet ujjal, tenyérrel, vagy eszközzel - ecset, szivacs, madártoll...stb. Más-más hatása lehet, ha vízfestéket, temperát, vagy akrilt használunk. Nemcsak kreativitást fejleszt, de remek terápiás módszer is!

Vizes alapú festés
Foltokkal játszani, festéket öntögetni, vonalakat húzni, tussal fröcskölni stb. Mivel a vizes lapon fut - absztrakt formák - "belelátós"
Ezen területekre is kihat:
- az önkifejezés igényének alakítása
- a kifejezés árnyaltságának fejlesztése
- feszültségoldás, feldolgozás
- szem-kéz koordináció
- finommotorika-íráskészség fejlesztése
- alkotó képzelet
- érzelmi fejlesztés
- a zene által kiváltott érzelmek képpé alakításának képessége
- auditív és vizuális figyelem
- asszociációs képesség
- variációs készség
- az észlelés érzékenységének fejlesztése
- improvizáció
- színkomponálás, színkezelési készség

"Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében." (Rudolf Steiner)

2011. Szelek hava 16.
(A cikket beküldte: Impressio)



Kreatív hét, avagy unokahugica nálunk nyaralt!
A három-négy éves gyerekekkel nagy élmény kreatív dolgokat csinálni, és mindamellett, hogy jól szórakoznak, el sem hinnénk, mi mindenük fejlődik közben. Az sem mellékes természetesen, hogy mi magunk is jól mulatunk velük, és csak ámulunk-bámulunk, hogy mikre nem képesek. »

In memoriam...
Egész életemben nagyon szerettem a kutyákat... Mindig volt a háznál kutya, gyerekkoromtól kezdve. Faluhelyen házörző nélkül talán egy ház sem létezett. Igaz, gyerekkoromban nem nagyon engedték a szüleim, hogy úgy szeressem a házörzőket, ahogyan én szerettem... »




Minden jog fenntartva © 2021, www.hobbiesotthon.hu | Jogi nyilatkozat / Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat: info (kukac) hobbiesotthon.hu | WebMinute Kft.